
‘Weet je Maria, ik zou er niét tegen kunnen dat een vreemde zomaar in mijn huis komt en alles compleet voor me op gaat ruimen. Iemand die door mijn spullen gaat, tegen mij zegt dat ik rommelig ben, mij vertelt hoe ik kan verduurzamen of zich bemoeit met hoe ik mijn huishouden doe! Pppfftt en dan zou ik dáár ook nog veel geld voor moeten betalen? Mooi niet!’
Riep een vriendin laatst in een gesprekje over mijn werk als opruimcoach of professional organizer. Ik heb haar uit kunnen leggen wat ik wel doe en vooral wat ik NIET doe.
1. Ik kom nóóit zomaar in jouw huis! Jij nodigt mij uit en hebt een vraag aan mij. In een kort telefonisch gesprek kijken we of het klikt, stel ik je een aantal vragen over wat je wilt en ik vertel wat ik voor je kan doen. Wanneer het jou wat lijkt kom ik bij je langs. Jij laat mij zien wat je wilt dat er moet gebeuren, daar trekken we een uur voor uit en dat is gratis.
2. We gaan ook niet ‘gewoon’ maar beginnen en in een hoog tempo door je hele huis. We maken eerst een plan, we doen het stapje voor stapje, zoeken een haalbaar doel, jij houdt de regie, je laat alles door je handen gaan en je ruimt het op waar en hoe het voor jou het handigste is.
3. Het woord rommel zal ik nooit gebruiken. Iets ‘rommelig’ of juist ‘niet rommelig’ vinden is iets persoonlijks. Iets wat je ervaart over je spullen. Wat voor de een rommelig is, is voor de ander gezellig en wat voor de een opgeruimd is, is voor de ander te steriel. Zo heeft iedereen zijn eigen redenen voor het ontstaan van verborgen hoekjes of te volle kastjes.
4. Het allerbelangrijkste is dat ik jou NIET ga vertellen wat mag blijven, weg kan of duurzaam aangeschaft moet worden. Ik neem geen beslissing over jouw spullen. Jij kent je spullen het beste en weet wat ze waard zijn; jij houdt de regie in handen. We spreken af welke vragen ik aan jou mag stellen, op welk punt ik je coach of hulp biedt met een methodiek. Ik vind zelf humor erg belangrijk omdat opruimen, ordenen of vervangen ook een beetje leuk moet zijn. Je wilt het uiteindelijk ook zonder mij kunnen blijven doen.
5. Mij inhuren kost geld maar wanneer je daarna een opgeruimd huis hebt, een systeem dat makkelijk bij te houden is en meer overzicht over al jouw spullen geeft dat rust, ruimte en tijd voor leuke dingen. Wanneer je de slag naar verduurzamen kunt maken heb je minder vaak nieuw nodig en je bent kritischer op wat je aanschaft. Mocht het geld de belemmering zijn dan maken we daar een afspraak over. Laat het je dus niet in de weg zitten.
6. Door bepaalde omstandigheden, de transitie-momenten in je leven, kan er chaos ontstaan ook daar kan ik als opruimcoach of professional organizer je bij helpen. Het gaat dus niet alleen over het opruimen en op orde brengen van je spullen, maar ook over hulp bij het inzichtelijk maken en de noodzaak van je spullen in een volgende fase van je leven. Ik ben gespecialiseerd in transities, minimaliseren en verduurzaming rondom huishouden, gezin, afval, kleding, verzorging en schoonmaken.
Volgens mij is er een woord in je koptekst opgeruimd 😘🧹🗑
LikeGeliked door 1 persoon
Tjaaaaaa, soms kan je ook te efficient zijn! 🤣
LikeLike
Ook zo’n misverstand wat ik wil vermijden 🙏🏻
LikeLike
👏🏼
LikeGeliked door 1 persoon
Sommigen snappen niet dat het aangenaam kan zijn. En soms kan een helpende hand hier voldoening in brengen. Het brengt rust maar ook overzicht.
marie kondo heeft dan ook goede tips en helpt om in alles de rust te vinden zelfs in een lade.
Aum Shanthi
LikeGeliked door 1 persoon
We beginnen altijd klein om het overzichtelijk te houden, ‘resultaat’ te zien en wie weet er lol in te krijgen. Ik wordt blij van opruimen en wie weet kan ik je enthousiasmeren .
LikeGeliked door 1 persoon
Helemaal met je eens.
Het geeft je ook een bepaalde gevoel zowel voor jezelf als de persoon die je help.
Aum Shanthi
LikeGeliked door 1 persoon
❤️
LikeGeliked door 1 persoon