Het Coversbos, hier om de hoek, door de seizoenen (11)

Het is bijna een jaar geleden
toen ik begon met 
foto’s te maken
tijdens ons rondje hardlopen.

Alle seizoenen
zijn langsgekomen.

Nu zitten we echt

in de laatste fase

van de herfst.

Nog even en dan zijn
alle blaadjes van de bomen verdwenen
en valt de wereld weer een beetje stil.

Tot die tijd

is het puur

GENIETEN

zolang de ondergaande zon
alles nog even 
in vuur en vlam zet.

Het Coversbos, hier om de hoek, door de seizoenen (10) Uitbreiding rondje

Ik blijf achter Koen aanharken

ook nu hij zijn rondje
groter maakt.

Koen traint
voor de halve marathon van Egmond.

Door dat grotere rondje

komen we op andere plekken

in andere bosgebieden.

We starten in het Corversbos
langs Buitenplaats Gooilust
steken we over naar Goois Natuurreservaat Spanderswoud
door natuurgebied Kamphoeve
een stukje via Landgoed Bantam
en weer terug naar het Corversbos.

En al die bossen hebben een andere sfeer
een andere kleur
een andere geur
en bomen in een andere vorm.

Helemaal mijn ding :-).

Het Coversbos, hier om de hoek, door de seizoenen (8)

We zijn het jaar rond

en beginnen 
weer aan de herfst

er zijn volop paddenstoelen

de laatste bloemen die nog bloeien

een bronstige ree

de duttende reiger

de regen die alles grijzer maakt

de bladeren vallen

de kleuren veranderen

de zon staat laag
op ons gewone rondje
door het Corversbos.

De wetenschappers zijn enthousiast over de geest en hersenen van -one- in diepe meditatie.

Tijdens de meerdaagse stilte retraites

gaat de dagelijkse Dhammatalk over de leringen van de Boeddha.

Tijdens de liefdevolle vriendelijkheid meditaties wordt je door de Jhāna’s gevoerd en staan Dependent Origination en de 6 R’s centraal.

Voor het ontbijt doe je lange, stevige wandelmeditaties.

Gedurende de gehele retraite is  -one- je mentor en gids.

Voor mij is het bijzonder dat ik, als relatieve buitenstaander bij het boeddhisme, me toch zo sterk verbonden voel met Koen en zijn boeddhistisch leraar.

Ik luister graag naar hun gesprekken over de leringen van de Boeddha, de liefdevolle vriendelijkheid meditatie, Dependent Origination  en de 6 R’s.

In het dagelijks leven van Koen en mij staan de 5 precepts centraal waarin het gaat om je te onthouden van:
1. Het doden of met opzet schaden van levende wezens
2. Het nemen van datgene wat niet je gegeven is
3. Seksueel wangedrag
4. Het spreken van leugens, roddelen, zinloos geklets, lasterlijke en harde spraak
5. Het nemen van bedwelmende middelen, zoals alcohol en drugs.

Deze 5 precepts zijn al in mijn leven door mijn christelijke opvoeding, mijn werk bij Humanitas en door meerdere persoonlijke keuzes.

Ook willen Koen en ik samen een bewust, aandachtig en verantwoordelijk leven waarin we zorgvuldig omgaan met onszelf, met anderen en onze leefomgeving.

Ik zou het zelf een bewuste, groene, duurzame, minimalistische en realistische leefstijl willen noemen.

Daarbij komt dat de boeddhistische gedachte, dat ‘alles tijdelijk is’, dat ‘alles onpersoonlijk is’, dat ‘je verlangen naar’ een ketenreactie geeft van oorzaak en gevolg en dat ‘er lijden is’, aansluit bij mijn mensbeeld. 

Mijn mensbeeld helpt mij om, op een niet veroordelende manier, te kijken naar de goede redenen die iemand heeft om te worden zoals hij of zij nu is. Ik wil de ander respecteren en het eventuele gedrag en zijn/haar reacties niet persoonlijk nemen. Ik geloof dat ieder mens, ondanks zijn soms kwetsende en kwetsbare levensomstandigheden, er het beste van probeert te maken.

Dan waren er nog twee lange en bijzondere dagen 

met veel zitten, wachten en hangen

voor Koen en mij.

-one- had het druk met mediteren voor een onderzoek naar de effecten van meditatie op de geest en hersenen.

Een lange dag op het Cognitie en Plasticiteit Lab van de VU 

en een tweede dag op het Behavioural Science Lab van de UvA 

waar -one- aan nog meer touwtjes werd gelegd.

Delson bezoekt Nederland, geeft stilteretraites, doet Dhamma Talks en maakt lange wandelingen met Koen

Delson is in Nederland
hij geeft stilteretraites
doet Dhamma Talks
en maakt lange wandelingen met Koen.

Delson is vergevorderd in meditatie
doorloopt de Jhānas naar ‘nietsheid’
schrijft boeken over de originele leringen van de Boeddha
en is de leraar van Koen.

Op hun lange wandelingen
onderwijst hij Koen

over nibbana
de dhamma
de originele sutta’s van de Boeddha
ze lopen het pad naar inzicht
de weg naar rust
maken de oversteek naar de andere oever.

Bij al die lange wandelingen
volg ik 
gewoon op de fiets.

Ze praten  
over techniek, websites, zichtbaarheid
van de Suttavada Foundation
het bereik via sociale media
voor de online retraites
en de bijeenkomsten via zoom.

Delson kent Nederland nog niet
dus laten we hem
er een klein beetje van zien.

We bezoeken onze moeders

en laten de kleinste
kennismaken met 
stilte en rust. 

Er wordt veel gemediteerd
waarbij de liefdevolle-vriendelijkheidsmeditatie
centraal staat.

Liefdevolle-vriendelijkheid meditatie:
Je begint de eerste tien minuten van de meditatie van liefdevolle vriendelijkheid met het sturen van vriendelijke gedachten naar jezelf. Begin met het terugdenken aan een moment waarop je gelukkig was. Wanneer het gevoel van geluk opkomt, is dit als een warme gloed in het centrum van de borstkas.

Zodra dit gevoel opkomt, maak je een zeer oprechte wens voor jouw eigen geluk. “Mag ik gelukkig zijn”… “Mag ik vreugdevol zijn”… “Mijn wens is vreedzaam en kalm te zijn”… “Moge ik vrolijk en vriendelijk zijn”, enz. Maak een oprechte, betekenisvolle wens. Voel de wens in je hart.

Het sleutelwoord is hier ‘oprecht’. Als de wens niet oprecht is, dan zal het een mantra worden. Een betekenisloze zin die automatisch wordt herhaald, zonder dat die een werkelijke betekenis voor jou heeft. Je herhaalt dan oppervlakkig een zin terwijl je aan andere zaken denkt.

Het is heel belangrijk dat wat je jezelf toewenst echt betekenis voor jou heeft en dat het jouw gehele, onverdeelde aandacht krijgt. Voel deze wens, breng hem in je hart en straal. Herhaal de wens niet voortdurend maar herhaal de wens voor jouw eigen geluk pas wanneer het gevoel van liefdevolle vriendelijkheid begint te vervagen.

Vervolgens stuur je een oprechte wens naar een spirituele vriend of vriendin. Dit is iemand die je kent, respecteert en waardeert, die leeft, iemand die je niet seksueel aantrekkelijk vindt en geen familie is.  Dit doe je gedurende de rest van de meditatie waarbij je minimaal 30 minuten zit.