Waarom K. spreekt over ‘kamma’ en niet over karma

Het begint
al bij ons ontbijt

en gaat
verder bij de 
koffie.

We praten  
over kamma.

Kamma komt uit het Pali
(karma uit het Sanskriet)

Pali is de spreektaal 
uit de tijd
van de boeddha.

De taal van de originele
boeddha-geschriften.

K. voelt zich 
als boeddhist
verbonden met de manier
waarop Bhante  
de oude Boeddha-geschriften
onderwijst.

Voor kamma is er geen
goed Nederlands woord
maar het betekent zoveel als
‘handelingen in’
gedachten
spraak
en doen.

Bij kamma gaat het om
‘bewustzijn’

om ‘intenties’

in ‘doen’
met
oorzaak en gevolg.

Dat ik me bewust ben
van mijn gedachten
van mijn intenties
van mijn woorden
van mijn acties.

Het besef dat mijn handelingen
positieve gevolgen
neutrale gevolgen
of negatieve gevolgen hebben.

Voor het nu
voor morgen
en voor de verre toekomst.

Als ik zonder opzet 
onbewust
zonder intentie
of
ongewild iets doe
bouw ik geen kamma op.

Wanneer ik per ongeluk
op een mier stap
en de mier dood
is dat technisch gezien
een negatieve daad.

Wanneer ik niet de intentie heb
of de mier onbewust dood
blijft het zonder gevolgen
voor mijn kamma.

Mijn intenties
en
mijn bewuste acties 
zijn dus de bepalende factoren
bij de vorming van mijn kamma.

Kamma
of de wet van oorzaak en gevolg
is een begrip
dat soms verkeerd
begrepen
of
gebruikt wordt.

Kamma heeft niets te maken
met toeval
met lot
mijn lot
of mijn voorbestemming.

De wet van oorzaak en gevolg
heerst in het hele universum
en telt voor iedereen.

Het boeddhisme kent
geen
rechtvaardigheid
onrechtvaardigheid
geluk of 
ongeluk.

Het boeddhisme gaat er vanuit
dat ik bewust kies
voor mijn acties en mijn daden en dat
IK
dáár verantwoordelijkheid voor neem.

Een appelpit (intern kamma)
groeit uit
tot een appelboom
nooit tot een perenboom.

Er zijn andere factoren
die de groei beïnvloeden
(extern kamma).

De grondsoort waar de appelpit
in terecht komt
hoeveel regen er valt
wanneer de zon schijnt
en het klimaat
waar de boom groeit.

Een sterke appelpit
die platgetrapt wordt
groeit nooit uit tot
een appelboom.

Een zwakke
of kwetsbare appelpit
van een zwakke
of kwetsbare appelboom
kan door  
sterke omstandigheden
uitgroeien
tot een sterke appelboom
en veel appels geven.

Onze gesprekken
aan tafel
gaan dus altijd over
bewustzijn
keuzes maken
en
verantwoordelijkheid nemen.

Het roept genoeg vragen op
bij mij
bij K.
bij ons samen
Dat geeft soms
intense discussies.

Want

tot hoever 
gaat mijn bewustzijn
in de keuzes die ik maak
en tot hoever kan ik
verantwoordelijkheid nemen?

Want

is er ook nog zoiets als
jezelf
onbewust of
onwetend houden
zodat je niet hoeft te kiezen
om verantwoordelijk te zijn?

De relaties van paardje Tamara

Dit is Tamara
het paardje van J.

Voor Tamara
is er maar één!

Zoon G.
speelt
een bijrol
in het leven van Tamara.

Mm..
vreemd volk.

We volgen 
de gewone gang
van zaken

eerst borstelen

wat we
maar gewoon
toelaten.

Ondertussen
is er altijd
wel iemand
die aandacht vraagt.

Dan is het tijd
voor een wandeltje

Tamara is al
een beetje op leeftijd
een beetje stram in de botten
en alles
dat anders is
vraagt om aandacht

 

en geruststelling.

De relatie van Tamara en J.
gaat al heel wat jaren mee
de lichaamstaal
van beiden 
zegt genoeg.

We grazen
nog wat

en gaan

weer terug

naar de wei.

Voor de avond
is alles
klaar

nog even de boel
opruimen.

Dag Tamara
dag.

Welcome to the city of Baile Átha Cliath (3)

Vandaag
vandaag
wordt het een mooie
dag.

De enige dag
van deze week

om 
op pad te gaan
en droog
te blijven.

Eerst even langs
dichter Patrick Kavanagh
trouw op zijn bankje
aan
the Grand Canal.

dan wandelen we
in goed gezelschap
verder

dezelfde route
van gisteren.

Ik heb mijzelf
een opdracht gegeven
om 
langs ‘the Fumbally’
te gaan
voor een dierbare vriendin.

Op de route
Christ Church Cathedral

Even verder op
ligt Árd Eaglais Naomh Pádraig 

Saint Patrick’s Cathedral.

Bij terugkomst
in het hotel
ben ik nog steeds droog :-).

Zolang het droog is
is het ook
goed
om totaal

de andere kant
van
the Grand Canal
op te gaan

en te pas
en te onpas
de bruggetjes 
over te steken
op de weg terug.

Welcome to the city of Baile Átha Cliath (2)

Vandaag
voorspelt 
niet veel goeds

op het moment
dat ik het hotel
uitstap

gaat de miezer
al gauw over

in regen.

De paraplu

om me 
enigszins

te beschermen

is geen 
oplossing.

Ik geef de moed op
in een
te koud
te nat
en
te stormachtig
Dublin.

Welcome to the city of Baile Átha Cliath (1)

Maar om er te komen?
Dát had nogal 
wat voeten 
in de aarde.

We begonnen

met het missen
van onze vlucht
door file
voor Schiphol.

24 Uur later
was er
slechts
50 minuten
vertraging

of
néé
90 minuten.

Gelukkig
is er 
altijd
koffie
bij Café Cocó

in goed
gezelschap
van een veldmuisje

en genoeg
ander vermaak.

Op weg naar
het vliegtuig
zagen we
héél Schiphol

en stegen we
hélemaal
aan het eind
van Schiphol
op

om te beginnen
aan een stormachtige
trip

met slecht weer
en turbulentie
(waar mijn camera
zich niet eens scherp
op kon scherp stellen)
naar
Baile Átha Cliath (Dublin).

K. is hier
voor zijn werk.

Tijdens 
het wachten
op de taxi
moet er 
toch
alvast een call
gedaan worden
want
werk 
is werk
ook als het regent
stormt
of alles 28 uur
vertraging heeft.

Hoe nu verder met K. na het afleggen van zijn gewaden en zijn Pali naam

Op de laatste ochtend
voor zijn vertrek
mag K.
kiezen
wat hij voor ontbijt wil.

Na afscheid
van zijn kuti (huisje)
‘mudita’
(wat vreugde betekent)
en de beide 
onafscheidelijk
poezen

brengt David
boeddhist
schrijver
en de Kappiya
(persoonlijk assistent) van Bhante
K. naar het vliegveld. 

De overgang
van monnik in stilte
naar burger
is groot.

Duidelijk
zichtbaar 
bij de eerste stop
voor koffie.

K. is onderweg
naar huis.

Met het afleggen 
van zijn gewaden
legt hij ook
zijn Pali naam
Dhammadhātu af.

De bowl
waar monniken hun eten
in ontvangen
blijft achter.

Thuis liggen
zijn gewaden
op de plaats
waar hij
dagelijks mediteert

Thuis is K.
weer gewoon K.
mediteert hij dagelijks twee keer
bestudeert hij de Boeddha teachings
en
samen
geven we ons
gezamenlijk leven
invulling
naar de 5 precepts

Voor ons beiden
zijn ze gelinkt aan 
de ‘mensenrechten
de ‘Humanitaswaarden’ (werk Maria)
de 10 geboden 
en de ‘leadership principles’ (werk K.).

Bovenal hebben ze te maken
met ons bewust
aandachtig
en verantwoordelijk leven 
in het zorgvuldig omgaan
met onszelf
met anderen
en onze leefomgeving.

VoorschriftBegeleidende deugden In verband met mensenrechten 
Onthouding van het doden van levende wezensVriendelijkheid en mededogenRecht op leven
Onthouding van diefstalVrijgevigheid en verzakingRecht van eigendom
Onthouding van seksueel wangedragTevredenheid en respect voor trouwRecht op trouw in relaties
Onthouding van valsheidEerlijk en betrouwbaar zijnRecht op menselijke waardigheid
Onthouding van intoxicatieLeven met aandacht en verantwoordelijkheidRecht op beveiliging en veiligheid